عاشورا، دهمین روز ماه محرم است که از قدیم الایام در اکثر ادیان آسمانی دارای فضیلت و جایگاه ویژهای بوده است؛ بطوری که یهودیان، این روز را، روز نجات بنیاسرائیل از ظلم فرعون دانسته و در این روز، روزۀ شکر بجای میآوردند. بعد از بعثت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم و ظهور اسلام، فضیلت این روز همچنان برحال خود باقی ماند.
روزۀ عاشورا
با توجه به جایگاه روز عاشورا، در مورد روزۀ آن، درسنت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم تأکید بسیار شده است و آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم امت را تشویق به روزه گرفتن دراین روز نمودهاند. روایتی از حضرت عبدالله بن عباس رضیاللهعنه در بخاری نقل شده که میفرماید: رسول الله صلیاللهعلیهوسلم به مدینه تشریف آوردند، یهودیان را دیدند که در روز عاشورا روزه میگیرند، آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: [فلسفه] این کار چیست؟ [یهودیان] گفتند: این روز مبارکی است، در این روز خداوند متعال بنیاسرائیل را از دشمنشان نجات داد و حضرت موسی علیهالسلام این روز را روزه میگرفت. آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: من از شما به موسی سزاوارتر - نزدیکتر- هستم. لذا آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم آن روز را روزه گرفتند و دستور به روزۀ آن روز دادند. روایت دیگری نیز از ابن عباس رضیاللهعنه نقل شده است که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: «صوموا یوم عاشورا و خالفوا فیه الیهود، صوموا قبله یوماً و بعده یوما ً». روز عاشورا روزه بگیرید و با یهودیان مخالفت کنید - به این صورت که - یک روز قبل و یک روز بعد از آن را نیز روزه بگیرید. [مسلم، ش: 1162]
با وجود همه فضایلی که در مورد روزۀ عاشورا در احادیث آمده، متأسفانه در بعضی از کتب، روایتهایی آمده است که با مضامین احادیث پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم مغایرت دارد. مثلا علامه کلینی درکتاب خود روایت میکند:
قال جعفر بن عیسی: سألت الرضا علیهالسلام عن صوم عاشورا و ما یقول الناس فیه، فقال عن صوم ابن مرجانة تسألنی؟! ذلک یوم صامه الأدعیاء من ال زیاد لمقتل الحسین و هو یوم یتشاءم به ال محمد و یتشاءم به اهل الاسلام. لایصام و لا یتبرک به. و یوم الاثنین یوم نحس قبض الله فیه نبیه، و ما أصیب آل محمد إلا فی یوم الإثنین، فتشاءَمنا به و تبرک به ابن مرجانة ، و تشاءم به آل محمد. فمن صامهما و تبرک بهما لقی الله عزوجل ممسوخ القلب و کان حشره مع الذین سنّوا صومهما و التبرک بهما [اصول الکافی 4/146- الإستبصار2/35- بحار الأنوار45/59]
جعفر بن عیسی میگوید: ازحضرت رضا علیهالسلام در مورد روزه عاشورا سئوال کردم. ایشان فرمودند: آیا در مورد روزۀ فرزند مرجانه - عبیدالله بن زیاد - سئوال میکنی؟! این روزی است که خاندان زیاد، به خاطر قتل حضرت حسین روزه میگرفتند، در حالی که این روز، نزد آل محمد و دیگر مسلمانان، روزی نحس بوده که در این روز نه روزه میگیرند و نه آن را مبارک میدانند. روز دوشنبه نیز نحس میباشد، زیرا دراین روز خداوند روح مبارک پیامبرش - حضرت محمد صلیاللهعلیهوسلم - را قبض نمود، و تمام مصیبتهای آل محمد درروز دوشنبه بوده است. لذا هرکس در این دو روز - عاشورا و دوشنبه - روزه بگیرد و به این دو روز فضیلت قائل باشد، در حالی خداوند متعال را ملاقات میکند که قلبش مسخ شده است و حشر وی با کسانی خواهد بود که روزه و تبرک جستن به این دو روز را سنت قرار دادهاند.
در این روایت ساختگی، چندین مطلب ذکرشده است که با دستورات اسلام و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوسلم مغایرت دارد:
1- روز عاشورا، نحس قرار داده شده است درحالی که همۀ ایام از جانب خداوند حکیم است و شوم قرار دادن آنها صحیح نمی باشد.
2- روز دوشنبه روزی نحس معرفی شده و روزهگیران آن، ممسوخ القلب خوانده شده است، درحالی که درصحیح مسلم حدیثی با این مضمون آمده است: عن ابی قتادة قال: سُئل النبی صلیاللهعلیهوسلم عن صوم یوم الإثنین . قال صلیاللهعلیهوسلم ذاک یوم ولدت فیه و یوم بعثت فیه أو أنزل علیّ فیه [مسلم ش: 1977]
حضرت ابو قتاده رضیاللهعنه میفرماید: از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم درمورد روزه روز دوشنبه سوال شد. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: این روزی است که من در این روز متولّد شدهام و در این روز به پیامبری مبعوث شدهام و یا اینکه دراین روز- قرآن - برمن نازل شده است.
3- روز دوشنبه درعین حال که روز رحلت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم میباشد روز ولادت ایشان نیز هست، لذا این روز روزمبارکی نیز میباشد.
4- روز دوشنبه را به خاطر رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوسلم، نحس دانستن، نوعی اعتراض بر افعال خداوندی میباشد.
روزۀ عاشورا
با توجه به جایگاه روز عاشورا، در مورد روزۀ آن، درسنت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم تأکید بسیار شده است و آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم امت را تشویق به روزه گرفتن دراین روز نمودهاند. روایتی از حضرت عبدالله بن عباس رضیاللهعنه در بخاری نقل شده که میفرماید: رسول الله صلیاللهعلیهوسلم به مدینه تشریف آوردند، یهودیان را دیدند که در روز عاشورا روزه میگیرند، آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: [فلسفه] این کار چیست؟ [یهودیان] گفتند: این روز مبارکی است، در این روز خداوند متعال بنیاسرائیل را از دشمنشان نجات داد و حضرت موسی علیهالسلام این روز را روزه میگرفت. آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: من از شما به موسی سزاوارتر - نزدیکتر- هستم. لذا آن حضرت صلیاللهعلیهوسلم آن روز را روزه گرفتند و دستور به روزۀ آن روز دادند. روایت دیگری نیز از ابن عباس رضیاللهعنه نقل شده است که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: «صوموا یوم عاشورا و خالفوا فیه الیهود، صوموا قبله یوماً و بعده یوما ً». روز عاشورا روزه بگیرید و با یهودیان مخالفت کنید - به این صورت که - یک روز قبل و یک روز بعد از آن را نیز روزه بگیرید. [مسلم، ش: 1162]
با وجود همه فضایلی که در مورد روزۀ عاشورا در احادیث آمده، متأسفانه در بعضی از کتب، روایتهایی آمده است که با مضامین احادیث پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم مغایرت دارد. مثلا علامه کلینی درکتاب خود روایت میکند:
قال جعفر بن عیسی: سألت الرضا علیهالسلام عن صوم عاشورا و ما یقول الناس فیه، فقال عن صوم ابن مرجانة تسألنی؟! ذلک یوم صامه الأدعیاء من ال زیاد لمقتل الحسین و هو یوم یتشاءم به ال محمد و یتشاءم به اهل الاسلام. لایصام و لا یتبرک به. و یوم الاثنین یوم نحس قبض الله فیه نبیه، و ما أصیب آل محمد إلا فی یوم الإثنین، فتشاءَمنا به و تبرک به ابن مرجانة ، و تشاءم به آل محمد. فمن صامهما و تبرک بهما لقی الله عزوجل ممسوخ القلب و کان حشره مع الذین سنّوا صومهما و التبرک بهما [اصول الکافی 4/146- الإستبصار2/35- بحار الأنوار45/59]
جعفر بن عیسی میگوید: ازحضرت رضا علیهالسلام در مورد روزه عاشورا سئوال کردم. ایشان فرمودند: آیا در مورد روزۀ فرزند مرجانه - عبیدالله بن زیاد - سئوال میکنی؟! این روزی است که خاندان زیاد، به خاطر قتل حضرت حسین روزه میگرفتند، در حالی که این روز، نزد آل محمد و دیگر مسلمانان، روزی نحس بوده که در این روز نه روزه میگیرند و نه آن را مبارک میدانند. روز دوشنبه نیز نحس میباشد، زیرا دراین روز خداوند روح مبارک پیامبرش - حضرت محمد صلیاللهعلیهوسلم - را قبض نمود، و تمام مصیبتهای آل محمد درروز دوشنبه بوده است. لذا هرکس در این دو روز - عاشورا و دوشنبه - روزه بگیرد و به این دو روز فضیلت قائل باشد، در حالی خداوند متعال را ملاقات میکند که قلبش مسخ شده است و حشر وی با کسانی خواهد بود که روزه و تبرک جستن به این دو روز را سنت قرار دادهاند.
در این روایت ساختگی، چندین مطلب ذکرشده است که با دستورات اسلام و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوسلم مغایرت دارد:
1- روز عاشورا، نحس قرار داده شده است درحالی که همۀ ایام از جانب خداوند حکیم است و شوم قرار دادن آنها صحیح نمی باشد.
2- روز دوشنبه روزی نحس معرفی شده و روزهگیران آن، ممسوخ القلب خوانده شده است، درحالی که درصحیح مسلم حدیثی با این مضمون آمده است: عن ابی قتادة قال: سُئل النبی صلیاللهعلیهوسلم عن صوم یوم الإثنین . قال صلیاللهعلیهوسلم ذاک یوم ولدت فیه و یوم بعثت فیه أو أنزل علیّ فیه [مسلم ش: 1977]
حضرت ابو قتاده رضیاللهعنه میفرماید: از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم درمورد روزه روز دوشنبه سوال شد. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: این روزی است که من در این روز متولّد شدهام و در این روز به پیامبری مبعوث شدهام و یا اینکه دراین روز- قرآن - برمن نازل شده است.
3- روز دوشنبه درعین حال که روز رحلت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم میباشد روز ولادت ایشان نیز هست، لذا این روز روزمبارکی نیز میباشد.
4- روز دوشنبه را به خاطر رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوسلم، نحس دانستن، نوعی اعتراض بر افعال خداوندی میباشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر